Mi az a Landing Page?

2014. július 31.

A Landing Page nem más mint az az oldal, ahová egy kampány esetén az érdeklődőt irányítjuk. Ezen az oldalon rengeteg minden múlik! Hogyan érdemes Langing Page-et készíteni? Hogyan működik? Mire figyeljünk?

A landing page (magyarul fogadó oldal) a honlapnak egy olyan oldala, amivel a látogató először találkozik. Egyértelmű, hogy ezen az oldalon rendkívül sok múlik, már itt eldől, hogy tudunk-e "kezdeni valamit" a látogatóval, vagy gyorsan továbbáll máshová.

Amikor landing page-ről beszél egy online marketing szakember, akkor speciálisan azokra az oldalakra gondol, ahová az online kampányokból a látogatókat irányítják.

A profik tudják, hogy érdemes ("muszáj") ilyen oldalakat készíteni az egyes kampányokhoz, amit a hirdetésre kattintva először lát az érdeklődő. Azért fontos ez, mert a honlapunk főoldala (ahová irányíthatnánk alapesetben a látogatót) általában sok olyan információt és navigációs elemet tartalmaz, ami nem érdekli (sőt: inkább megzavarja) azt a látogatót, aki a hirdetésünkben tett ígéretek miatt kattintott a linkünkre.

A másik dolog, amiért sokkal hatékonyabb lesz a kampányunk landing page alkalmazásával az az, hogy célunknak megfelelően tudjuk befolyásolni a látogatót. A landing page nem tartalmazhat semmi olyan információt, ami elterelné látogatónk figyelmét az általunk neki szánt tevékenységről.

Mik lehetnek a céljaink egy marketing kampány landing page-ére érkező érdeklődővel?

Az, hogy az illető
  • kattintson egy linkre (ami az oldalunk egy másik részére, vagy más oldalára mutat)
  • vásároljon tőlünk
  • adja meg elérhetőségét (e-mail, telefon, stb.), hogy megkeressük a későbbiekben
  • adjon rólunk, vagy termékünkről / szolgáltatásunkról visszajelzést.
Egy jól megtervezett landing page a fenti célok közül egyetlen egyet szeretne elérni, de legfeljebb kettőt! Ha bonyolítjuk a célrendszerünket, azzal nehezítjük a látogató dolgát, és végsősoron rosszabb eredményeket fogunk elérni.

Szűri a botokat a Google Analytics

2014. július 31.

Közkívánatra a Google Analytics bevezeti a gépi forgalom (botok, spiderek) szűrését - jelentette be Google+ -posztjában a keresőóriás. Az új funkciót a mai nap folyamán fokozatosan minden Analytics-fióknál elérhetővé teszi a cég, ha még nem élesedett, akkor pár óra múlva érdemes visszalátogatni.

Hosszú ideig az Analytics jobbára immunis volt a gépi forgalomra, mivel az analitikához szükséges JavaScriptet a robotok jellemzően nem futtatták le. Ez az elmúlt időszakban változott, az oldalakat szkennelő robotok ma már sokszor lefuttatják a JS-scriptet, ezzel megjelennek a statisztikákban. Sok oldal ezt a forgalmat manuálisan összeállított listák alapján, kézzel szűrte a pontosság érdekében, erre lépett most a Google, szűrőt vezet be, amely az ismert forrásból érkező gépi forgalmat automatikusan azonosítja és megkülönbözteti.

Az új funkció egyébként az IAB hivatalos "International Spiders and Bots" listáját használja szűrőként, e listához eddig csak az IAB-tagok fértek hozzá, igen borsos, 4 000-14 000 dollár közötti éves előfizetésért cserébe - ezt most az Analytics-felhasználók ingyen megkapják. A hivatalos lista alapján való szűrés hátulütője, hogy csak a legitim, "baráti" gépi forgalmat tudja azonosítani, az illegálisan működő, csalásra használt vagy egyszerűen csak bejelentetlen botneteket nem fogja meg. Emiatt egyes oldalak esetében a manuális szűrésre továbbra is szükség lehet, amennyiben az oldalt nem legitim forrásból származó gépi forgalom is nagy számban éri. A rendszer egyébként roppant egyszerűen működik, a látogató user agentjét összehasonlítja a fenti listán található bejegyzésekkel, és amennyiben egyezést talál, a látogatást nem regisztrálja.

A szűrés bekapcsolása várhatóan hamarosan iparági elvárás lesz és bekerül az általánosan elfogadott "best practice"-ek közé. Ennek ellenére az élesítés után fájdalmas lesz majd látni, hogy az eddigi forgalom mekkora részét szűri majd botként az Analytics, az adatok birtokában akár az egyes célok lejjebb szállítása is indokolt lehet. Arról egyelőre nincsenek tapasztalatok, hogy hány százalékos esésre lehet számítani, érdemes figyelni Twitteren vagy Google+-on a visszajelzéseket az első napokban.

A szűrő egy egyszerű pipával bekapcsolható, ettől a ponttól fogva pedig a rendszer automatikusan kiszűri a számokból a gépi forgalmat. Fontos megjegyezni, hogy a szűrő nem visszamenőleges hatályú, tehát csak a bekapcsolás utáni letöltésekre vonatkozik, a korábbi számaink nem fognak megváltozni. A szolgáltatás az új Universal Analytics mellett a hagyományos kiadást használók számára is elérhető.