AdWords: nem célozhatóak pontos kulcsszavak a jövőben

2014. szeptember 1.

Szeptembertől nem lehet kizárólag a keresőkifejezésre szűkíteni az AdWords célzását - jelentette be a Google. Helyette a kulcsszó mellett az elütésekkel és ragokkal-jelekkel toldalékolt verziók jelentik a minimális célozható pontosságot, ezeket az algoritmus dönti majd el helyettünk.

Megszűnik a lehetőség, hogy a hirdetők az AdWords rendszerében betűpontos keresőkifejezésekre és -szavakra célozzanak a jövőben - jelentette be a Google. Természetesen célzás marad ezután is, de immár nem hajszálpontos szavakra, hanem annak elütésekkel tarkított, ragokkal, jelekkel toldalékolt, közeli változataira lehet reklámot kihegyezni. A cég példája szerint a "kid scooters", "kid's scooters" és "kids scooters" kifejezések együvé tartoznak majd, így ezekre ugyanazokat a reklámokat fogja a rendszer megjeleníteni.

A keresőkifejezések algoritmus-alapú kibővítése, vagy ahogy a Google hívja, a "close variant keyword matching"  szolgáltatás nem újdonság, az AdWords rendszerében már hosszú idő óta ez az alapértelmezett beállítás, és egyébként még 2012-ben jelent meg. Az újdonság, hogy ezentúl kötelezővé válik, ez lesz a célozhatóság pontosságának alsó korlátja, szeptembertől a betűpontos kulcsszóra nem lehet hirdetni. A célzás pontossága ezután két lépcsőben állítható, az alsó szint a kulcsszó elütésekkel és/vagy többes számmal, ragokkal, toldalékokkal ellátott változata. A második szint még ennél is bővebb, amely már a kulcsszó szinonímáit és egyéb, szélesebb módosulatait tartalmazza - ez a lehetőség opcionális lesz.

A Google lépésének (természetesen) üzleti oka van. A cég saját adatai szerint a keresések mintegy 7 százaléka elütést tartalmaz, a hosszabb kifejezéseknél pedig ez az arány még magasabb. A Google szemszögéből a pontos célzást használva ez 7 százaléknyi "selejtes árut" jelent, amelyek csak akkor értékesíthetőek, ha a reklámozó ezeket kézzel, szánt szándékkal felveszi a megcélzott kifejezések listájára. Erre a jövőben nem lesz szükség (igaz, lehetőség sem), a pontos célzás lehetősége eltűnik a rendszerből.

A cég persze igyekszik meggyőzni a hirdetőket, hogy ez valójában nem visszalépés. A hét százalékos selejtarány ugyanis ugyanis ugyanilyen arányban konvertálható átkattintássá (és például webshop esetében vásárlássá). A megnövelt lefedettség az alacsony keresőforgalommal rendelkező kulcsszavak (low search volume keywords) problémáját is megoldja, korábban ugyanis az extrémen ritka változatok (elütések, stb.) nem voltak célozhatóak bizonyos keresőforgalom alatt. Az algoritmus ezeket igyekszik a felhasználó által keresni szándékozott fogalomhoz gyűjteni, csatornázni.