Szűri a botokat a Google Analytics

Publikálva: 2014. július 31.
 

Közkívánatra a Google Analytics bevezeti a gépi forgalom (botok, spiderek) szűrését - jelentette be Google+ -posztjában a keresőóriás. Az új funkciót a mai nap folyamán fokozatosan minden Analytics-fióknál elérhetővé teszi a cég, ha még nem élesedett, akkor pár óra múlva érdemes visszalátogatni.

Hosszú ideig az Analytics jobbára immunis volt a gépi forgalomra, mivel az analitikához szükséges JavaScriptet a robotok jellemzően nem futtatták le. Ez az elmúlt időszakban változott, az oldalakat szkennelő robotok ma már sokszor lefuttatják a JS-scriptet, ezzel megjelennek a statisztikákban. Sok oldal ezt a forgalmat manuálisan összeállított listák alapján, kézzel szűrte a pontosság érdekében, erre lépett most a Google, szűrőt vezet be, amely az ismert forrásból érkező gépi forgalmat automatikusan azonosítja és megkülönbözteti.

Az új funkció egyébként az IAB hivatalos "International Spiders and Bots" listáját használja szűrőként, e listához eddig csak az IAB-tagok fértek hozzá, igen borsos, 4 000-14 000 dollár közötti éves előfizetésért cserébe - ezt most az Analytics-felhasználók ingyen megkapják. A hivatalos lista alapján való szűrés hátulütője, hogy csak a legitim, "baráti" gépi forgalmat tudja azonosítani, az illegálisan működő, csalásra használt vagy egyszerűen csak bejelentetlen botneteket nem fogja meg. Emiatt egyes oldalak esetében a manuális szűrésre továbbra is szükség lehet, amennyiben az oldalt nem legitim forrásból származó gépi forgalom is nagy számban éri. A rendszer egyébként roppant egyszerűen működik, a látogató user agentjét összehasonlítja a fenti listán található bejegyzésekkel, és amennyiben egyezést talál, a látogatást nem regisztrálja.

A szűrés bekapcsolása várhatóan hamarosan iparági elvárás lesz és bekerül az általánosan elfogadott "best practice"-ek közé. Ennek ellenére az élesítés után fájdalmas lesz majd látni, hogy az eddigi forgalom mekkora részét szűri majd botként az Analytics, az adatok birtokában akár az egyes célok lejjebb szállítása is indokolt lehet. Arról egyelőre nincsenek tapasztalatok, hogy hány százalékos esésre lehet számítani, érdemes figyelni Twitteren vagy Google+-on a visszajelzéseket az első napokban.

A szűrő egy egyszerű pipával bekapcsolható, ettől a ponttól fogva pedig a rendszer automatikusan kiszűri a számokból a gépi forgalmat. Fontos megjegyezni, hogy a szűrő nem visszamenőleges hatályú, tehát csak a bekapcsolás utáni letöltésekre vonatkozik, a korábbi számaink nem fognak megváltozni. A szolgáltatás az új Universal Analytics mellett a hagyományos kiadást használók számára is elérhető.